fredag 18. mars 2011

Hjemmelaget knekkebrød

Dagens prosjekt ble hjemmelaget knekkebrød etter en oppskrift jeg fikk av Kine på mail for mange, mange månder siden. Proppfult av sunne, gode og grove ingredienser - godt for fordøyelsen og veldig mettende. Til to stekebrett brukte jeg ca;

2 kopper sesamfrø
2 kopper linfrø
2 kopper solsikkefrø
1 kopp rugmel
1 kopp store havregryn
2 ts salt
Vann, nok til at det binder seg sammen slik at du får smurt det utover stekebrettet.

Varm opp ovnen til 130 grader.

Dekk to stekebrett med bakepapir, og "smør" utover til en tynn og jevn flate. Sett inn i ovnen, jeg stekte begge brettene samtidig. Prinsippet er at du skal fordampe all væsken, vannet, som du brukte til å "binde" ingrediensene sammen med. Hvert 10. minutt skal du åpne ovnen for å slippe ut damp.

Etter ca 20 minutter i ovnen, tar du ut brettene og deler opp i ønsket knekkebrødstørrelse med pizzakutter eller kniv. Stekes i tilsammen 60 minutter (altså ytterligere 40 min etter at du har delt opp). Jeg lot dem stå inne i ekstra 10 minutter, dette kan du se an.

2 kommentarer:

  1. Å här kommer recept efter recept. Det är ju toppenbra att du lägger ut de. Inspirerande och kul med något nytt. I veckan ska det absolut bli både thaisoppa och knäckebrödbak här hemma :)

    SvarSlett
  2. Disse var veldig gode :-) kjempebra ut du delte oppskriften! Hilsen Tonje :-)

    SvarSlett